Wednesday, December 24, 2014

Brastagi - Medan ♡ Day 3 ♡

*****************************************************************************
Bangun pagi ni di Brastagi ni agak sejuk juga.
Maka kemalasan menguasai diri masing-masing.. Letih jln jauh kat klia2 pun masih terasa. Nasib baik baju kami semua dah iron sebelum tido. Kami bersiap dan breakfast pukul 8.30 pagi.

Tengok-tengok menunya macam sama je dengan kat danau toba.
Nasi goreng pun colornya hampir sama.

Lps breakfast kami ambil peluang utk merakamkan kenangan indah kat hotel ni. Bilik kami sebenarnya depan pool je tp oleh kerana x bawa baju mandi jadi x mandi la... cewaah macam la betul kan.. yang bebenornya oleh kerana cuaca masih lagi berdebu debu dari gunung Sinabung maka kami posing ala kadar je.

Sorang kat depan bilik sorang kat pool,kat pokok

nampak tak kat lantai tu.. debu
Time to check out...yeye nak pi ke Medan lak...

Depan hotel Green Garden..
Niat nak ke pasar buah tp cuaca x mengizinkan.Huhuhu sedih juga tp kesihatan lagi penting kan.
Jom ke Medan kita. OTW kami nampak Gunung Sinabung yang masih mengeluarkan debu untuk hari yang ke3.

tak berapa nampak sangat gunung sinabing sebab byk debu
Pic ni Cik ina amik dari google -yang ni clear ..
1. TAMAN ALAM LUMBINI

Kami singgah dengan niat nak tengok je kat taman ni. Dengar kata semua emas.. Tapi x buka lagi sebab tengah dok sapu debu.. maybe lambat cikit penjaga pagar tu kata. Dedek cakap Taman Alam Lumbini terletak di Desa Tongkoh, di kaki Gunung Sibayak. Jarak Taman Alam Lumbini dari Berastagi sekitar 8 km dan dari kota Medan sekitar 55 km. Daya tarik utama Taman Alam Lumbini adalah replika Pagoda Shwedagon yang ada di Myanmar. Tinggi pagoda mencapai 46,80 meter, merupakan pagoda yang tertinggi di Indonesia.

Jalan masuk ke Taman Lumbini
2. SINGGAH DI PENATAPAN

Mulanya kami rasa nak minum teh, tapi bila tgk ramai orang yang singgah maka x jadi. Tetiba baru ingat hari ni Ahad, jadi hari cuti mingguan di sini.. Tak pe,,, kita teruskan perjalanan...

Ni pun puas tunggu orang tak de...
Sebelum balik Cik Ina ternampak ada orang juai jagung plak... Issk i ni pantang nampak jagung mesti beli...  maka cepat je cik ina p order... sedap nampak.. Jagung dia ada letak sos tau...  Harga jagung ni = IRD5,000

Jom try jagung sini plak..
3. Shopping Telekung dan kain
Kami tiba di Medan hampir jam 1.00 petang. Destinasi pertama--- Kami terus dibawa ke Jalan Wajir untuk membeli kain suit dan telekung. Tang ni akak suka....suka suka suka.. Nak masuk kedai kain ni pun banyak halangan. Kami ber5 diserbu oleh penjual jalanan. Puas nak tepis juga.

dari google sbb cik ina x sempat amik. excited nak pilih sangat
Masa kami masuk tu tak ramai orang sangat tapi masa asyik memilih tu,, punya la ramai orang. Nak jalan pun payah ..Kat sini tak berapa murah tapi nak jimat duit, ada geng yang nak guna kredit card maka tempat ni la sesuai..  Nnti tgk Cik ina beli apa ye... jeng jeng. Sebab sepupu kata kat Pajak ikan lagi murah.. huhuhu.. tapi x pe la,, kredit card punya pasai.. pejam mata noo

Jom pilih... yang tudung merah tu la Elfy sales girl kami yang comel..
Siap hafal nama kami lagi
Model kain baru...
Beli kain ni utang bank.. jadi tak masuk dlm duit yg bawa belanja Cik ina.

Tips.. kat pintu kedai tu- jangan ada yang tunjuk minat sebab kalau kita nampak minat je.. depa akan pegang kita sampai beli. Cik ina kena dah.. Masa beli FM

4. Makan di Restoran Seafood Wajir
Tengah syok tawar menawar kain pasang tetiba ada bunyi dondang sayang.. opss baru sedar dah jam 2 lebih. Dedekkk kami dah lapar..Kakak - kakak ni dah bersuara... Maka Dedek pun cakap - baik kakak (ni ayat fav Dedek tau).. jom kita makan kakak...Dekat aja kakak... Rupanya kedai makan tu seberang jln je dr kedai kain...

2 manggo 30 ribu, air avokado, markisa dan terung belanda..
Setiap satu harga 11 ribu

Hari ni kami cerewet bab makan. Kami request kat Dedek untuk pilih sendiri.. Dedek kata ok... Maka ni la pilihan kami...siap tambah 2 pinggan cumi goreng tepung.. ni la makan yang paling sedap semasa kami di sini...  Sedap sedap sedap...

Cumi goreng tepung sampai dulu
Jom kita makan..

Lps Dedek bayar Dedek tunjuk harga ... Kami minta sebab nak tau harga -makan kami masih dalam pakej.... tgk harga masih murah dari harga kita di Malaysia. Pttla sepupuku yg mai mggu lps suruh Cik Ina mai mkn sini.. murah.. sedap dan cepatttt... Sapa nak mai medan.. kena mai mkn kt situ... Wajib tau..

Ni la jumlah nya.. berbalio kan... dah la sedap cepat dan murah

Ni la hasil belian mereka,, cik ina ckit je...
Selepas makan. plannya nak ke Istana Maimoon tapi hari ni Ahad ada event pulak. Kena p esok la. Maka kami terus ke Masjid raya.

4. MASJID RAYA

Rupanya masjid ni ada kat depan Hotel Madani je.Hotel tempat kami menginap malam ni. Cuaca yang panas dan orang yang ramai ni membantutkan kami untuk melawat. Jadi kami decide nak solat dalam Hotel je..

5. HOTEL MADANI, MEDAN
Yess, setelah penat bershopping hingga habis duit, time untuk merehatkan diri sebentar.. tgk dulu hasil belian...

Solat dan regangkan otot dan golek2 atas tilam dulu. Malamnya nak keluar lagi. Kita tinjau dulu hotel mcm mana..

6. Toko Bika Ambon Zulaikha.

Kami ingat malam ni nak tengok SOGO Medan tapi kurang semangat sebab masing-masing dah hbs rupiahnya... Ada untuk airport tax je... Tetiba kak mah baru ingat ada orang pesan kek lapis. Terus Dedek bawa kami ke Toko Bika Ambon Zulaikha.. Tengok semua best macam nak beli tapi.... huhuuhu

Jika ditanya apa oleh-oleh khas Medan ni kalau makanan la, Bika Ambon yang terkenal di Medan adalah Bika Ambon Zulaikha.

Masa kami sampai ada tulis x leh amik gambar. Jg mintak kat pak cik google la
PAk Cik goole bg gambar yang siang

7. SOGO MEDAN
Selepas puas merasa pelbagai jenis kek lapis, kami terus ke Sogo Sun Plaza Medan. Niat dihati nak tengok mcmmana la rupa SOGO sini. Bila sampai,,, emm besarnya.

Depa ada keretapi

Pintu keluar/masuk
Setelah itu kami pi minum kat belakang Hotel Madani, Medan. Blh tengok life show tau... Kami minum je tp terbekenan dengan goreng pisang cheese.

Cik ina order anti oksidan... dgn teh jahe
ni 18,000 tau
kat belakang tu life band

Setelah kenyang kami balik.. Esok dah last day we are here.. huhuhuhu x puas jalan lagi ni...